• Starlink — Як супутники Маска можуть змусити телекомунікаційні компанії працювати в режимі 5G
Публікація:

Starlink — Як супутники Маска можуть змусити телекомунікаційні компанії працювати в режимі 5G

07 червня 2021

Щоб отримати чітке уявлення про те, звідки раптово з’являються революційні технології та непередбачені ризики, телекомунікаційним компаніям досить подивитися вгору.

Ракети SpaceXВ зайняті розгортанням супутникової мережі Starlink прямо в небі над нами. Нині навколо планети обертається понад 1000 супутників Starlink. Очікується, що найближчим часом це число стане п’ятизначним. За допомогою супутникового групування Elon Musk & Co. пропонується доступ до високошвидкісного Інтернету. Усе, що потрібно — це підписка й одноразова плата за невелику супутникову антену (з відповідною назвою «Тарілочка»).

Starlink заявляє, що вони не бачать себе прямим конкурентом телекомунікаційних компаній; заява звучить на кшталт «Проходьте повз — тут абсолютно немає на що дивитися», якщо детально розглянути бізнес-модель й можливості.

Розглядаючи це питання докладніше, здається, що Інтернет, спрямований з космосу, може перетворитися на серйозний бізнес-ризик і суттєво вплинути на плани й майбутні можливості телекомунікаційних компаній. І це факт, підкреслений декількома телекомунікаційними компаніями, які готуються до запуску конкурента Starlink.

 

Телепортуй мене, Ілон

Наприкінці 2020 року SpaceX почала пропонувати своїм першим 10 000 клієнтам доступ до Інтернету зі швидкістю до 300 Мбіт/с за допомогою Starlink. Компанія також запустила систему попереднього бронювання з відшкодовуваним авансовим депозитом. За словами Виконавчого директора SpaceX і Президента Гвінна Шотвелла, велика частина земної кулі покрита приблизно 1300 супутниками, які зараз розташовані на орбіті. Однак, компанія планує запустити понад 30 000.

Інші компанії, зокрема OneWeb, HughesNet і Viasat, пропонують доступ до Інтернету з космосу. У той час як Amazon Kuiper Systems є новачком і все ще далека від того, щоб пропонувати послуги клієнтам, вона, імовірніше, досягне довгострокового успіху завдяки платоспроможності своєї материнської компанії та здатності використовувати сервіси, пов’язані з AWS, для об’єднання пропозицій.

Однією з відмінностей Starlink від багатьох інших нинішніх конкурентів є поєднання швидкості й необмеженого трафіку даних. Ціна в 99 доларів за місяць означає, що Starlink цілком конкурентоспроможний.

Якщо все піде так, як розраховують Маск і SpaceX, Starlink стане ключовим компонентом у їхньому просуванні до довгострокової прибутковості й зажене в кут більшу частину космічної галузі, яка, за прогнозами, виросте на 5,6 % CAGR і досягне 558 мільярдів доларів до 2026 року. План SpaceX полягає в тому, щоб відокремити Starlink і вивести його на біржу з метою подолати негативний грошовий потік, який неминуче вплине на компанію в найближчі кілька років, і допомогти зробити SpaceX і Starlink фінансово життєздатними. Чималий подвиг, з огляду на минулі проблеми для приватних компаній по створенню супутникових групувань.

 

Маск полює за телекомунікаційними компаніями?

Ілон Маск прагнув підкреслити, що Starlink не становить загрози для традиційних телекомунікаційних компаній. Натомість він буде сфокусований на обслуговуванні приблизно 3–4 % клієнтів, яких традиційні постачальники вважають найбільш важко доступними.

Отже, телекомунікаційні компанії можуть заспокоїтись, бо знають, що Starlink не є конкурентом, вірно? Не варто поспішати.

Початкові пропозиції Starlink дійсно орієнтовані на жителів і невеликі компанії в сільських районах, які мають погане підключення до Інтернету. За оцінками доповіді Федеральної комісії США, тільки в Америці 21,3 мільйона людей не мають доступу до високошвидкісного широкосмугового зв’язку (швидкість завантаження не менше 25 Мбіт/с і швидкість вивантаження не менше 3 Мбіт/с). Це становить 6,5 % населення. Далі подумайте про те, що великі регіони у всьому світі не мають широкосмугової інфраструктури або мають застарілу інформаційну інфраструктуру (або, навіть, не мають доступу до Інтернету). У таких ситуаціях вибір швидко стає вибором між інвестуванням у дорогу інфраструктуру й вивченням можливостей супутникового Інтернету. Інакше кажучи, потенційний ринок цілком може бути набагато більшим.

Маск підрахував, що Starlink може генерувати до 30 мільярдів доларів, обслуговуючи ті частини населення світу, для яких супутниковий інтернет є або буде найбільш життєздатним варіантом. Група, яку, здається, сильно недооцінюють. Те ж стосується й розміру ринку: деякі аналітики прогнозують, що до 2040 року супутниковий широкосмуговий зв’язок буде коштувати до 400 мільярдів доларів.

Одна з причин полягає в тому, що супутники можуть доставляти Інтернет не тільки приватним клієнтам, а й набагато більшій кількості людей. Вони можуть надавати мережеві послуги для пристроїв Інтернету речей, ланцюжків постачань, транспортних систем, енергетичних мереж, роботи з дому, освіти та інших сфер, що потребують надійного і стабільного підключення. Можливо, ви помітили багато спільного між потенційними ринками супутникового Інтернету й основними ринками телекомунікаційних компаній дорогих мереж 5G, які наразі розгортаються.

 

Зачепили за живе телекомунікаційні компанії

Багато традиційних телекомунікаційних компаній покладаються на доходи від мобільного трафіку як центрального елементу своєї бізнес-моделі. З появою 5G цей елемент буде рости. Якщо цього не відбудеться, телекомунікаційні компанії будуть боротися за те, щоб зробити інвестиції в 5G прибутковими.

Питання про те, що робити в умовах нової потенційної конкуренції, також стосується й інших сфер бізнесу. Наприклад, SpaceX запросила у FCC дозвіл на поширення своїх широкосмугових послуг на літаки, кораблі й рухомі транспортні засоби.

Та ж динаміка може бути застосована й до нової технології, яку телекомунікаційні компанії, можливо, сподівалися мати від майбутніх прибутків своїх мереж 5G: самокеровані автомобілі. 5G може зробити самокеровані автомобілі більш розумними й безпечними для поїздок, забезпечуючи зв’язок між автомобілями та іншою транспортною інфраструктурою. Одна з проблем, з якою стикається зв’язок 5G у цьому контексті, полягає в тому, що модель витрат може зробити її нежиттєздатною в районах з низькою щільністю населення (сільські райони тощо). Введення супутникового широкосмугового зв’язку, який може охоплювати всі типи демографічної щільності та, ймовірно, підтримувати водночас життєздатність моделі витрат. Перші кроки вже робляться на прикладі виробника автомобілів Geely, який отримує схвалення на створення групи супутників для самокерованих транспортних засобів.

Одним з головних моментів є те, що поява й швидке зростання Starlink створює питання другого порядку та потенційні побічні ефекти, які багато телекомунікаційних компаній, навіть не подумали б поставити кілька років тому. Це приклад впливу нових технологій, які важко передбачити, конкуренції, що зростає, й макроекономічних подій, таких як COVID-19, на фінансові прогнози й ландшафт ризиків для телекомунікаційних компаній.

 

Це ще далеко не кінець

Наведені вище приклади ризиків, які можуть виникнути в результаті використання супутникового широкосмугового зв’язку, є лише оглядом. Це простір (космос), вибачте за гру слів, де багато речей залишаються невизначеними.

Супутникові пропозиції все ще далекі від того, щоб бути конкурентоспроможними з рівнем швидкості й незначною затримкою сигналу, які пропонує 5G. Однак нещодавні прориви свідчать про те, що супутники швидше, ніж спершу передбачалося, зможуть забезпечити дешеву високу пропускну здатність і доступ до платного Інтернету з незначною затримкою сигналу для клієнтів у всьому світі.

Особливо для малих і середніх телекомунікаційних компаній виникає питання, чи буде місцева телекомунікаційна інфраструктура конкурувати із супутниковим широкосмуговим зв’язком досить довго, щоб виправдати нові інвестиції. Одним з рішень, яке почали вивчати деякі телекомунікаційні компанії, є об’єднання зусиль з постачальниками супутникового Інтернету. Фінансовий аналіз і прогнози можуть показати, що витрати на інвестиції в інфраструктуру (широкосмуговий і 5G зв’язок) у віддалених і сільських районах переважають обмежену прибутковість і пов’язані з цим нормативні ризики, такі як вимоги регуляційних органів щодо видання дозволів.

Інші сфери невизначеності містять реакцію урядів на Starlink. Управління телекомунікацій та діапазонів частот традиційно жорстко регулюються на рівні національних або регіональних ринків. Виникає питання, що відбувається з такими речами, як амортизація ліцензій на експлуатацію частот або амортизація інфраструктури? Вони часто перепродаються між компаніями. Якщо нові конкуренти, які використовують супутникові технології, зможуть запропонувати конкурентоспроможну послугу на будь-якому ринку, це може значно змінити фінансові прогнози й потенціал.

Для телекомунікаційних компаній ці зміни призводять до необхідності перегляду певних стратегій та прогнозів ризиків, а також фінансових прогнозів і стратегій зростання (включно зі стратегіями злиттів і поглинань і інвестиційними стратегіями), які можуть допомогти їм пом’якшити деякі з нових ризиків.

Одним з прикладів того, як телекомунікаційні компанії можуть впоратися з такими ризиками, є те, що Starlink незабаром зіткнеться зі збільшеною конкуренцією. Кілька компаній інвестують у можливості супутникового широкосмугового зв’язку, зокрема спільні інвестиції телекомунікаційних компаній Vodafone Group і Rakuten в AST & Science, супутникову компанію, що працює над рішеннями, що дають змогу телефонам, сумісним із 4G і 5G, підключатися до супутників на низькій навколоземній орбіті.

 

Як реагувати в умовах мінливого ландшафту ризиків

Поява нових конкурентів як центрального ризику згадується телекомунікаційними компаніями у всьому світі як основний ризик в останньому виданні BDO Telecoms Risk Survey. 90,2 % всіх опитаних компаній назвали підвищену конкуренцію головним ризиком. 100 % опитаних американських компаній назвали це головним ризиком. В обох сферах конкуренція з боку технологічних компаній згадується як основний чинник ризику.

У всіх випадках впровадження нових технологій розглядається як спосіб знизити деякі ризики, з якими стикаються телекомунікаційні компанії. 5G як і раніше має величезний потенціал і може забезпечити високошвидкісні з’єднання зі щільністю, яку супутники будуть намагатися привести у відповідність — принаймні, у найближчі роки. І ніщо не заважає телекомунікаційним компаніям інвестувати в НДДКР або злиття й поглинання, щоб постійно розширювати можливості використання 5G.

Інші ініціативи щодо зниження ризиків або стратегії реалізації або розширення містять:

  • Аналіз і оцінку галузевих тенденцій та гравців ринку для виявлення й використання нових можливостей.
  • Моніторинг пропозицій за ринковою вартістю, зокрема поточні й потенційні майбутні ризики, які вплинуть на потенціал отримання рішень і послуг.
  • Постійні інвестиції у внутрішні НДДКР, що потенційно доповнюються злиттями й поглинаннями для постійного розвитку портфеля рішень вашої компанії.
  • Due diligence клієнтів щодо змін вимог і переваг, які створюють або обмежують потенціал отримання доходу в майбутньому.

Крім того, сценарії майбутнього планування й управління ризиками можуть бути хорошим способом перевірки налаштування й вашої готовності. Подивіться, на що спрямовані технології та промисловість. Ще один підхід, який можуть спробувати деякі телекомунікаційні компанії, полягає у створенні «червоної команди», яка вивчає, як нові інноваційні рішення впливають на поточні пропозиції та прогнози доходів.

BDO консультує телекомунікаційні компанії у всьому світі з усіх аспектів бізнесу, зокрема зниження ризиків, бізнес-стратегію, податки, аудиторські перевірки, фінансове планування й прогнозування та багато іншого. Зв’яжіться з нами — або з вашим місцевим офісом BDO — щоб дізнатися більше.


Джерело BDO Global