• Переосмислення — Трансфертне ціноутворення

    Планування ланцюга постачання — Ситуація після COVID

Публікація:

Переосмислення — Трансфертне ціноутворення | Планування ланцюга постачання — Ситуація після COVID

11 червня 2021

Огляд

Глобальний ланцюг постачання розвивався роками, починаючи з фрагментації й до консолідації, а потім, останнім часом, до переосмислення глобалізації з огляду на проблеми ланцюга постачання і диджиталізації світової економіки, що зростає. Коли раптово настав COVID-19, багато країн зіткнулися з введенням локдаунів і збоями в ланцюгах постачання, й уряди та транснаціональні компанії зрозуміли, наскільки вони залежать від цих мереж — і, отже, вразливі. Зовсім недавно тимчасова зупинка руху через Суецький канал ще більше висвітлила крихкість глобальних ланцюгів постачань. А з іншого боку, діджиталізація, що зростає, дала змогу компаніям віддалено надавати послуги, як всередині компанії, так і клієнтам і покупцям.

Щоб процвітати в цьому невизначеному світі, організаціям необхідно побудувати більш стійкі ланцюги постачань; покладатися на традиційні монолітні ланцюги постачань буде недостатньо. Пандемія COVID-19 також прискорила потребу в діджиталізації ланцюга постачань. Після COVID вони будуть виглядати помітно інакше, а моделі трансфертного ціноутворення необхідно буде адаптувати відповідно до нових обсягів і угод між суб’єктами транснаціональних груп.

 

Ланцюг постачання після COVID

Те, що колись було глобалізованою системою ланцюга постачання, — яка була зосереджена на мінімізації витрат і запасів і максимальному використанні активів, — було різко витіснене, коли в країнах був введений карантин і здійснювалося регулювання зовнішньої торгівлі в умовах пандемії. Зараз виробники в усьому світі відчувають необхідність на політичному та конкурентному рівні всебічно розвивати базу постачань, оцінювати найближчі й офшорингові варіанти скорочення ланцюгів постачання, і збільшувати зв’язок як з постачальниками, так і з клієнтами.

У найближчі роки можна очікувати, що транснаціональні групи переоцінять моделі ланцюга постачання. Оскільки такі групи оцінюють механізми постачання і розподілу, вони також мають пам’ятати про той вплив цих змін в нинішніх структурах на трансфертне ціноутворення. Для початку транснаціональним групам необхідно враховувати функціональні характеристики, профілі ризиків і рівні прибутку для всіх ланок у ланцюгах постачання. Можливо, буде потрібно внести зміни у внутрішньофірмові структури ціноутворення (і ціни), якщо ризики, які поділяють пов’язані компанії в рамках групи, змінилися. Наприклад, дистриб’ютори з обмеженим ризиком або підприємства-підрядники, на які поширювалися ризики до ситуації з COVID, тепер можуть взяти на себе більші ризики, зокрема, навіть ризик трансфертного ціноутворення.

Якщо рівень зараження COVID-19 і надалі залишається високим, обмеження на поїздки можуть тривати, і можуть знадобитися довгострокові зміни робочого місця персоналу, що приймає рішення. І навіть якщо COVID-19 перестане бути загрозою, зміни в тому, як і де управляються глобальні підприємства внаслідок COVID-19, можуть зберігатися. При більшій регіоналізації як логістичних центрів, так і управлінського персоналу, важливо буде провести переоцінку підприємств групи, які приймають ключові бізнес-рішення в рамках групи, і забезпечити відповідну винагороду цих підприємств.

 

Діджиталізація ланцюга постачання

Пандемія прискорила процес цифрової трансформації. Ланцюги постачання наступного покоління мають бути повністю цифрові, забезпечуючи прозорість і стійкість, необхідні як підприємствам, так і споживачам, які вимагають отримання актуальної інформації в будь-який момент часу. Транснаціональні групи, використовуючи нові технології, такі як штучний інтелект і машинне навчання в ланцюгу постачання, мають враховувати функції DEMPE (розробка, експлуатація, технічне обслуговування, захист і вдосконалення), що виконуються підприємствами груп, і забезпечують розподіл результатів, отриманих у результаті виконання цих функцій, за принципом «на відстані витягнутої руки» в рамках групи.

В умовах розвитку електронної комерції, оскільки фізособи й компанії здійснюють закупівлі онлайн, щоб звести до мінімуму фізичну взаємодію, для транснаціональних груп також стає вкрай важливим переглядати й узгоджувати винагороди всього ланцюга постачання на основі «нової реальності».

Задля посилення контролю над оподаткуванням своїх доходів в усьому світі в умовах пропонованих ОЕСР заходів щодо компонента 1, транснаціональні групи, можливо, забажають створити постійні представництва в тих країнах, де вони наразі присутні на ринку, але не фізично. Це дозволило б використовувати традиційні методи трансфертного ціноутворення для визначення прибутку, що підлягає оподаткуванню замість того, щоб виконувати пропозиції ОЕСР про оподаткування залишкового доходу в цих країнах.

 

Основні рекомендації

Транснаціональним групам доведеться працювати більш ефективно, ніж будь-коли, щоб управляти ланцюгами постачання в мінливих умовах, спричинених COVID-19. Це потребує моніторингу змін ланцюга постачання у зв’язку з пандемією, а для багатьох може знадобитися переосмислення ланцюгів постачання для забезпечення стійкості в майбутньому.

Під час обговорення змін у бізнесі податкова служба має бути присутня при переговорах, щоб забезпечити цілісні операційні та податкові рішення, мобільність грошових коштів, відповідність результатів економічному змісту, зниження операційних витрат, оптимізацію ефективних податкових ставок, інтеграцію придбань і узгодження податків із бізнес-структурами.

Без надійної політики трансфертного ціноутворення, яка відповідає бізнес-моделі компанії, транснаціональні групи піддаються ризику коригування трансфертного ціноутворення та нагальних питань з боку громадськості. Щоб не ставити під загрозу репутацію свого бренду, необхідно активно управляти політикою трансфертного ціноутворення групи, тоді транснаціональні групи можуть впоратися із завданням підтримки своєї політики відповідно до змін у бізнес-моделі групи. У цьому будуть брати участь зацікавлені сторони керівництва, бізнесу та операційної діяльності, фінансового, юридичного, податкового й торгівельного відділів, які зібралися разом для збору й оцінки інформації для планування стратегічного і трансфертного ціноутворення в майбутньому.

Забезпечення й реалізація цілісного підходу вимагає координації дій з багатьох сфер і бізнес-напрямів у рамках організації. Саме тому вкрай важливо дотримуватися методичного процесу, який дасть змогу зрозуміти потенційні бізнес-моделі, суму, заощаджену внаслідок зменшення податкових зборів, й операційний підйом для досягнення бажаного результату. Упродовж усього цього процесу ми допомагаємо клієнтам визначити їхні пріоритети, скласти докладні плани дій і плани робіт з розробки узгодженої майбутньої державної структури, та реалізувати загальний план.

BDO може допомогти з трансформацією ланцюга постачання до бізнес-моделі після COVID і стійкої стратегії трансфертного ціноутворення.

Для отримання додаткової інформації перейдіть на вкладку послуги трансфертного ціноутворення або зв’яжіться з Вашим представником в BDO.


Джерело BDO Global