• Аутсорсингове майбутнє бухгалтерських послуг - нова колонка Президента BDO в Україні

Аутсорсингове майбутнє бухгалтерських послуг - нова колонка Президента BDO в Україні

11 квітня 2018

Президент компанії BDO в Україні Алла Савченко про майбутнє бухгалтерських послуг, який внесок можна очікувати від професійної спільноти і навіщо взагалі потрібен аутсорсинг.

В Україні термін "аутсорсинг" найчастіше асоціюється зовсім не з фінансовою звітністю, а з комп'ютерною індустрією.

Проте ринок аутсорсингових бухгалтерських послуг у нашій країні може стати значно масштабнішим за ринок ІТ.

Представники українського бізнесу, які часто бувають за кордоном, захоплено відгукуються про те, що "там" компанії не тримають величезних бухгалтерських відділів, як роблять у нас. Мовляв, на заході власник або менеджер займається бізнесом, а не веде бухоблік і тим більше, не контролює подання податкової звітності. Багато компаній, особливо дрібні або середні, користуються послугами аутсорсингової бухгалтерської фірмою, і не мають жодних проблем. Але що цікаво: коли говориш українським керівникам, що вони можуть зробити те саме в себе на підприємстві, ентузіазм більшості відразу вщухає.

Причин цього кілька, і далеко не всі очевидні. У нас бізнес, навіть той, який працює "по-білому" та орієнтується не тільки на Україну, а й на західні ринки, продовжує тримати у себе цілий відділ бухгалтерів. Чи то в силу звички, чи то за принципом "аби чогось не сталося". У підприємців роками виховували усвідомлення, що бухоблік - це щось неймовірно складне, заплутане, суперечливе, а податкова тільки і робить, що чатує на неуважного бухгалтера, щоб вліпити йому штраф. Крім того, всі бояться рейдерів і "маски-шоу". Звичайно, за таких умов бізнес хоче, щоб бухгалтерський відділ перебував за стінкою від директора, і звідти було кілька виходів. Багато хто після візиту контрольних органів взагалі вирішив перемістити свої дані в хмари за кордоном.

Але головна проблема - навіть не в цих об'єктивних обставинах; вона в головах. У головах власників бізнесу, самих бухгалтерів, та й усіх, хто так чи інакше пов'язаний із ними, наприклад, страховиків. Чи можна це змінити? Переконана, що так.

Бухгалтерський аутсорсинг для бізнесу – навіщо?

Поступово бізнес-клімат і правила гри в нашій країні змінюються - нехай по-українськи повільно, але і так само по-українськи незворотньо. Антирейдерські закони, скасування десятків і сотень давно застарілих вимог – все це відбувається. Крім того, цього року з'явилося два нових професійних закони - про бухоблік і про аудит. Так, можливо, вони не є ідеальними, але вони дещо спрощують ведення бухгалтерії, і це факт; компанії отримують можливість відразу організувати облік за міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ), а не вести кілька паралельних обліків або робити нескінченні трансформації. Все це - наші спільні об'єктивні "перемоги", що стали реальністю.

Професійне співтовариство розраховує, що буде вирішено питання з оподаткуванням виведеного капіталу, автоматизовано відшкодування ПДВ, нормалізовано і значно спрощено схему нарахування зарплати, вирішено ще низку проблем, які стримують бізнес. Кожне з цих питань є дуже важливим, особливо для малих і середніх компаній, які традиційно тяжіють до спрощення бухобліку. Адже це дозволяє власнику зосередитися на бізнесі та його розвитку, а значить, більше заробляти.

Важливим фактором, що підштовхує розвиток бухгалтерського аутсорсингу, є розвиток програмного забезпечення, яке стає дедалі простішим і дешевшим. Цей процес активізувався після поступового відходу 1С після впровадження санкцій, що відкрило більший простір українським і міжнародним альтернативним пропозиціям. Вони будуть продовжувати розвиватися, особливо хмарні технології, такі як SAP Business One. Адже вони допомагають не тільки бухгалтеру, надаючи йому баланси та потрібні форми, але і власнику, який може бачити важливі для нього дані в зручному та зрозумілому форматі, зокрема, на мобільних пристроях.

Чим більше представників бізнесу про це дізнаватимуться, тим більше буде розширюватися ринок користувачів такого ПЗ. І тим більше компаній доходитимуть висновку, що їм не потрібен весь традиційний бухгалтерський відділ - окреме царство в серці компанії, де ніхто, крім професіоналів-бухгалтерів, нічого не розуміє. Потрібна простота, прозорість, мобільність і відповіді на бізнес-питання, на які раніше не міг відповісти навіть головбух, принаймні, оперативно.

Крім того, бізнес змушений шукати способи здешевлення обслуговування самого себе. Від цього залежить вартість кінцевого продукту і, звісно, прибуток. За складних, мінливих часів у бізнесі діє принцип "усе зайве - за борт". Якщо можна безболісно позбутися пухкого бухгалтерського штату, скоротити витрати, нічого при цьому не втративши - навіщо втрачати таку конкурентну перевагу?

Крім того, не секрет, що зараз вкрай складно знайти кваліфікованого головного бухгалтера. І перед багатьма компаніями вже стоїть дилема - тримати цілий штат недостатньо досвідчених бухгалтерів, який знають бухоблік тільки в 1С, або заплатити адекватному фахівцю, на якому б пляжі він не сидів - на Гоа чи в Одесі. Думаю, відповідь очевидна.

Що сьогодні відбувається на ринку аутсорсу бухгалтерських послуг?

Отже, зараз керівники компаній повільно, але починають усвідомлювати, що бухоблік заради бухобліку потрібен хіба що бухгалтерам і податковій, але ажніяк не бізнесу.

Об'єктивно кажучи, власники бухобліку не знають, не люблять і бояться його. Я не раз спостерігала, як керівник компанії, отримуючи річний звіт, не може себе змусити його прочитати, а відразу дивиться на останню сторінку. Тож якщо можна буде не занурюватися в бухгалтерські тонкощі без ризику втратити багато більше... Коли це починає усвідомлювати і озвучувати власник, недалеко і до різкого прориву.

Серед перших компаній, які почали поступово віддавати ведення бухобліку на аутсорсинг, виявилися IT-шники. По-перше, наші IT-шники бачать успішні приклади такого підходу на заході. По-друге, вони не бояться хмарних технологій і розміщення там фінансової інформації.

Рано чи пізно тих самих висновків прийдуть компанії з інших галузей. Можна очікувати, що за два-три роки бухгалтерський аутсорс буде таким же звичним сервісом, як зараз в сусідній Польщі чи країнах Балтії. Просто тому, що це диктують закони ринку, що задають попит. А ось чи зможемо ми перевершити наших сусідів - залежить вже від нас, бухгалтерів і аудиторів, які керують важелями пропозиції.

Що може (і мусить) зробити професійне співтовариство?

Отже, фінансовий аутсорсинг як сервіс приречений на успіх в Україні, як і в усьому світі. Єдине, що його стримує - це брак навчених, кваліфікованих і готових працювати за умовами аутсорсингу фахівців-бухгалтерів. З одного боку, це обмежує ринок, а з іншого - стимулює його. Клієнти починають погоджуватися на частковий аутсорсинг, на передання частини бухгалтерських функцій, а наші колеги - розуміють, що потрібно змінюватися та вчитися.

Гадаю, незабаром на наш ринок почнуть активно заходити міжнародні аутсорсингові фірми з великим досвідом ведення цього бізнесу в різних країнах, які мають  ПЗ та фахівців. Тому завдання професійного співтовариства і його найпрогресивніших учасників - вже зараз готувати кадри й опановувати технології, які зможуть скласти конкуренцію.

Впровадженням професійного навчання для фахівців аутсорсингових компаній займається цілий ряд міжнародних професійних організацій, наприклад, CIMA. Крім того, Федерація професійних бухгалтерів і аудиторів запроваджує спеціальну програму навчання, тому що фахівець з бухгалтерського аутсорсингу повинен знати не тільки бухоблік і податки. Він зобов'язаний орієнтуватися в бізнес-процесах, володіти ПЗ, причому не тільки і не стільки 1С, де немає цілої низки аналітичних функцій, а сучасним, наприклад, SAP Business One.

Аналітика в такому ПЗ має зовсім інший рівень. І це, як правило, подобається власникам бізнесу - вони починають цікавитися новими можливостями. Думаю, незабаром відбудеться перелом і в свідомості середнього бізнесу, який зрозуміє, що можна отримати якісні послуги, просто заплативши за абонентське обслуговування.

Тому я закликаю колег консолідуватися, щоб спільними зусиллями просувати ідею та послуги аутсорсингу. Причому ідеться не лише про маркетинг. У таких країнах як Канада, наприклад, асоціація бухгалтерів має можливість купувати дешевше комп'ютери, ПЗ, бо завдяки великим обсягам замовлень отримує максимальні знижки.

Або, скажімо, взаємодія зі страховими компаніями. Уявіть, що ви - бухгалтер-аутсорсер, який хоче застрахувати себе від професійної помилки; адже професійний сервіс підлягає страхуванню, і бухгалтерський аутсорсинг - не виняток. Але страхова компанія навіть не буде знати, що з вами робити і скільки це може коштувати! А якщо з тим самим запитом звернеться асоціація, здатна запропонувати цілий пул потенційних клієнтів, яка допоможе описати особливості діяльності, оцінити ризики і сформувати кілька пакетних пропозицій, то вона може розраховувати на адекватну цінову політику.

Крім того, страховку потрібно пропонувати клієнту, щоб він знав: коли він укладає контракт з аутсорсером, то отримує не менший захист, ніж раніше, коли у нього бухгалтер сидів в сусідньому кабінеті. Природно, консолідоване професійне співтовариство може диктувати подібні норми і формувати пропозиції.

У західних країнах цим зазвичай займаються професійні організації, які активно взаємодіють зі своїми членами, куди входять, як правило, майже всі представники професії. Вони, з одного боку, допомагають колегам, а з іншого - контролюють їхню кваліфікацію. Тому аутсорсер особливо повинен бути зацікавлений в консолідації професії, членстві у професійній організації або хоча б об'єднанні в тимчасовому проекті, як у IT-шників.

Водночас, організація має стежити за кваліфікацією кожного, підвищувати її. Адже сфера бухобліку є дуже динамічною, плюс постійно змінюються стандарти звітності, аудиторські вимоги.

Аутсорсинг – навіщо він бухгалтерам?

За сучасних умов професіонали, особливо представники покоління міленіалів, просто не бачать сенсу в тому, щоб сидіти в офісі по 8-10 годин або їздити на роботу через короки. І це природно: заощаджений час, зусилля, гроші можна витратити на щось інше, важливіше для конкретної людини - сім'ю, стартап, саморозвиток, подорожі тощо.

Для бізнесу послуги такого мобільного фахівця можуть виявитися набагато дешевшими за утримання штату бухгалтерів, забезпечення їх технікою, ПЗ, оренду та експлуатацію офісу для них десь у центрі міста. А бухгалтер-аутсорсер зможе заробити більше, оскільки його дохід - не фіксовано встановлена кимось ​​зарплата, а регульована ним цифра, на яку впливає репутація, досвід, рекомендації, відносини з клієнтом і час, витрачений на нього.

Крім того, важливо, щоб фахівець усвідомлював, що професія бухгалтера - це навчання протягом життя. І якщо офісного працівника можна примусово відправити на перекваліфікацію чи іспит, то аутсорсер зобов'язаний сам усвідомлювати необхідність цього. Розуміти і регулярно проходити перенавчання.

Тож можна розраховувати найближчим часом на досить активний розвиток ринку аутсорсингових послуг. За підтримки професійним співтовариством цього об'єктивного процесу ми станемо свідками того, як змінюється бухгалтерська професія, приносячи користь бізнесу та підвищуючи свою цінність.


Оригінал статті на ресурсі НВ БІЗНЕС

{% if (CurrentDocument.DocumentUrlPath.Contains("services")) { %} {% } |(user)BDOMacroSigner|(hash)2066ba9fec2726afd2fd6b3a06b0bc573ae88fcc0ffaf14ec6e8a8e4a20cddd4%}