Розвиток нових технологій стимулює інвестиції і зростання електронної комерції

На початку 2020 року багато з нас стали помічати набагато більше кур'єрів, що доставляють покупки через Інтернет. У міру поширення пандемії COVID-19 по всіх континентах, інтернет-магазини пережили безпрецедентний сплеск росту. Наприклад, у Америці, згідно з даними Бюро перепису населення США, відсоткова частка електронної торгівлі до сукупних роздрібних продажів зросла з 11,8% в першому кварталі 2020 року до 16,1% в другому кварталі. Аналогічна ситуація спостерігалась у всьому світі.

Відповідно до Звіту BDO з Рітейл прогнозу на 2021 рік:

«Фізичні магазини й підприємства, які продають товари вибіркового попиту, такі як одяг, засоби для догляду та предмети домашнього вжитку, на які обмеження, пов'язані з COVID, мали значний прямий або опосередкований вплив, — продемонстрували набагато більше зниження (продажів) [...]. Навпаки, перед інтернет-магазинами й підприємствами роздрібної торгівлі продуктами харчування та деякими іншими нішевими категоріями відкрилися безпрецедентні можливості».

Дані: eMarketer, Графік: BDO Global.

Аналіз eMarketer показує, що в середньому у світі зростання роздрібних продажів E-commerce в річному обчисленні 2020 року склало 27,6%.

У всіх галузях компанії активно адаптуються до нової реальності. В Опитуванні фінансових директорів про перспективи розвитку роздрібної торгівлі на 2021 рік 71% фінансових директорів заявили про збільшення інвестицій в інформаційні технології протягом 2021 року. 64% заявили, що планують збільшити інвестиції в електронну комерцію в найближчі шість місяців.

Урок полягає в тому, що канали онлайн-продажів стали необхідністю, а не тільки можливістю. Поведінка й переваги клієнтів змінюються, і для того, щоб йти в ногу з часом, необхідні гнучкі онлайн-рішення. Що стосується підгалузей електронної комерції та пов'язаних з нею сфер, таких як роздрібні технології, — зміни прискорили динаміку і інвестиції в нові технологічні підходи, включно з віддалено керованою електронною комерцією, і новими стратегіями придбання, зокрема, агрегуванням ринків.

Галузь ТМТ (Телекомунікації, Медіа, Технології) продовжує відігравати провідну роль в процесі M&A

Аналіз злиття і поглинань BDO показує, що електронна комерція була одним з рушійних чинників сталого розвитку 2020 року й початку 2021 року щодо злиття і поглинань середніх компаній галузі ТМТ.

4 квартал 2020 року ознаменував 515 укладених угод у середніх компаніях галузі ТМТ. 2021 рік продовжив тенденцію 438 угодами в 1 кварталі на середньому ринку (один з найсильніших показників першого кварталу за останній час). Незважаючи на невелике зниження проти 4 кварталу 2020 року, помітніше уповільнення темпів злиття і поглинань в інших галузях підкреслює їхня стійкість у галузі TMT, сильні ринкові перспективи і інтерес інвесторів, що зберігається. Якщо активність щодо операцій продовжиться, загальний обсяг угод у галузі TMT 2021 року затьмарить 2020 рік..

Дані, графік: BDO Global

Інтерес прямих інвестицій (ПІ) до галузі TMT залишався сильним. У першому кварталі було здійснено 154 угоди викупу ПІ (що склало 35,2% від обсягу угод і 46,6% від вартості угод).

Загальна вартість угод за всіма угодами середніх компаній TMT перевищила 51 мільярд доларів США, випередивши 4 квартал 2020 року й значно перевершивши показники попередніх кварталів.

Дані, графік: BDO Global

У галузі TMT домінувало програмне забезпечення (265 угод), якому поступились інтернет / електронна комерція (78 угод).

Перехід шопінгу в режим "онлайн"

Аналіз прогнозує, що на електронну комерцію буде припадати від 18% до 19% від загального обсягу роздрібних продажів 2021 року, досягнувши 22% вже до 2023 року. У той час як інші аналітики прогнозують дещо менш значні темпи зростання, події на найбільших світових ринках електронної комерції демонструють тенденцію, що поєднує стійке зростання витрат протягом 2019 і 2020 років, яка, за прогнозами, продовжиться до 2021 року.

Дані міжнародних фахівців у сфері роздрібної торгівлі BDO вказують на те, що зростання роздрібних продажів онлайн збережеться.

Аналіз, проведений за допомогою механізму прогнозування, розробленого BDO США (BDO USA's proprietary Forecast Engine) за понад 20 000 оцінками 419 публічних компаній, зосереджених у 24 галузях, показує, що роздрібна торгівля онлайн постраждала найменше й демонструє найкращі показники зміни EBIT проти показників TEV. Роздрібна торгівля онлайн також перевищила показники довгострокових прогнозів EBIT за зростанням прогнозів на 26% в період з лютого 2020 року по січень 2021 року.

Можливо, кращий опис змін міститься в останньому випуску BDO UK's High Street Sales Tracker, який містить квітень — місяць повного відкриття магазинів у Великобританії:

Згідно з BDO's High Street Sales Tracker (HSST), продажі у відповідних магазинах зросли на +28,2% у квітні з базового показника +109,6% тогоріч, що є чудовим результатом, враховуючи рекордне збільшення витрачених у Інтернеті коштів тогоріч під час першого загальнонаціонального локдауна. Оскільки онлайн-продажі продовжують зростати навіть після відкриття магазинів, результат свідчить як про зростання довіри споживачів і дискреційних витрат, так і тому, що зміни в поведінці споживачів у бік збільшення числа онлайн-купівель "приживаються".

Китай є світовим лідером в отриманні доходів від електронної комерції, і витрачає нині, ймовірно, більше в Інтернеті, ніж в магазинах, — тенденція, яка незабаром може поширитися на інші великі економіки. Незважаючи на те, що США як і раніше випереджають Китай за загальним обсягом роздрібних продажів (5,506 трлн доларів США проти 5,13 трлн доларів США 2020 року), китайська електронна комерція випередила США майже на 2 трлн доларів США. Очікується продовження зростання, а також досягнення сукупними глобальними витратами на електронну комерцію позначки в 6,54 трлн доларів США до 2022 року.

Дані: Feedvisor, Графік: BDO Global

Електронна комерція поширюється на всі види роздрібних продажів, що підтверджується дослідженням Feedvisor найбільш популярних категорій товарів (продажу B2C) на Amazon, що показує, наскільки широкі наші смаки щодо онлайн-купівель.

Онлайн-шопінг став більш популярним, ніж колись у всіх сегментах збуту, і вдвічі популярним серед молодого покоління. Одне дослідження показало, що мілленіали здійснюють понад 60% своїх купівель в Інтернеті.

Вплив технологій на зростання

Багато магазинів і підприємства, ймовірно, розглядають Amazon як відповідь роздрібного сектора компанії Pacman — організації, яка "прибирає до рук" усіх клієнтів і продажі. Однак це далеко не так. Otto Group, Zalando, eBay, Tesco, Veepee, Bol, Walmart, Flipkart, Alibaba, Shopee, JD, Etsy і Rakuten — це всього лише кілька інших великих інтернет-магазинів. Крім того, понад 50% світової електронної комерції здійснюється не через онлайн-ринки, а через інші канали.

Інакше кажучи, магазини й компанії різних розмірів і галузей мають безліч різних способів використання технологій і нових рішень для взаємодії зі своїми клієнтами та обліку мінливих переваг і потреб клієнтів.

Дані: CB Insights, Графік: BDO Global

У сфері роздрібної торгівлі є безліч прикладів того, як компанії активно купують і використовують нові технології електронної комерції та роздрібної торгівлі різними способами, включно з:

Як часто говорить генеральний директор Uniqlo Тадаші Янай: «Uniqlo — це не компанія моди, це технологічна компанія». Якщо розглядати інвестиції в технологічні рішення в роздрібній торгівлі, то такий образ мислення явно поділяють і багато інших компаній.

Злиття і поглинання в електронній комерції та фінансування на підйомі

Зростаючі потреби споживачів і продавців, поряд з розвитком технологій, стали рушійним чинником злиття і поглинання в електронній комерції та фінансуванні. У всіх сегментах ринку і для компаній всіх розмірів (від стартапів до транснаціональних корпорацій) в першій половині 2020 року було зареєстровано рекордну кількість злиття і поглинань (794), з використанням програмного забезпечення, платформ і ринків електронної комерції..

Дані: Crunchbase, Графік: BDO Global

В останні роки діяльність, пов'язана з освоєнням ВК на цьому ринку, знизилась. Проте, хоча загальний обсяг ВК 2020 року і сукупна вартість угод дещо знизилися, середній розмір угоди виріс до 11 мільйонів доларів США проти 9,5 мільйонами доларів США в попередньому році.

Слід також зазначити, що, як було докладно описано раніше, загальна вартість угод і кількість угод у всьому ринку зросли в 2020 і 2021 роках. Ці події потенційно можуть свідчити про те, що самі приватні й роздрібні компанії збільшують активність щодо укладення угод і фінансування. Останнє відповідає висновкам BDO's Retail CFO Outlook Survey.

Чинники злиття і поглинань і фінансування містять консолідацію галузі, появу нових підгалузей, нові технології і посилення конкуренції на перспективному ринку рішень для електронної комерції та відповідної інфраструктури. В результаті постачальники послуг електронної комерції прагнуть відповідати пропозиціям конкурентів і диференціювати себе — частково за рахунок придбань.

Останнє також є тенденцією в суміжних сферах, таких як технології доставлення й високошвидкісні технології, в яких спостерігалося розширення масштабів, яке орієнтоване на зміцнення позицій за рахунок залучення капіталу зростання протягом 2020 року. Як приклади можна привести турецький стартап Getir, який отримав 300 мільйонів доларів США; німецький стартап Gorillas, який отримав 290 мільйонів доларів США; і фінський Wolt, який отримав 530 мільйонів доларів США.

E-commerce стає віддалено керованої

Поки Amazon все ще домінує, електронна комерція швидко змінюється. 2020 року Amazon охопив 31,4% всіх роздрібних продажів електронної комерції в США, проти 43,8% 2019 року, за даними Digital Commerce 360.

Одна з причин полягає в тому, що все більше компаній інвестують в унікальні, автономні платформи онлайн-продажів. Деякі вважають за краще інвестувати в комплексні платформи або власні розробки. Однак недоліками таких підходів можуть бути повільні терміни виходу на ринок, низька гнучкість каналів продажів і високі витрати на розробку.

Інший підхід — архітектура віддалено керованої електронної комерції, яка викликала підвищений інтерес ЗМІ і ринку.

У віддалено керованої електронної комерції інтерфейси клієнтів (інтерфейсні або презентаційні рівні), такі як вітрини магазинів і дизайн, що залежить від типу пристрою, відокремлені від основних функцій торгівлі (серверних або прикладних рівнів), таких як обробка платежів і відстеження запасів. Вони обидва з'єднані через API.

Цей підхід може запропонувати брендам і роздрібним торговцям простіший та гнучкіший канал продажів і оптимізацію індивідуальних купівель за допомогою безлічі засобів, включно з голосом, текстом, соціальними мережами, Інтернетом і мобільними пристроями. Досягнення цих можливостей може бути складним, особливо для малих і середніх підприємств — за рахунок власних розробок або комплексних рішень.

Віддалено кероване фінансування, а також M&A набирають обертів

У 2020 і 2021 роках спостерігається зростання віддалено керованого фінансування електронної комерції і злиттів і поглинань. Приклади фінансування містять вкладення Серії A 43 мільйонів доларів США компанії Fabric і 26 мільйонів доларів США у приріст капіталу компанії Webscale. Загалом віддалено керовані компанії електронної комерції залучили фінансування в розмірі 1,2 мільярда доларів США за останні два роки.

У цій сфері також спостерігаються наступні поглинання і кроки, спрямовані на об'єднання віддалено керованих і наявних пропозицій. Два приклади — придбання вендором Chord віддалено керованого стартапу електронної комерції Yaguar в Денвері, і придбання хмарною компанією Sitecore віддалено керованої компанії електронної комерції Four51. Великі технологічні компанії також здійснюють віддалено керовані угоди щодо злиття і поглинання, наприклад, купівля гігантом CRM Salesforce компанії Mobify за 60 мільйонів доларів США.

Багато хто намагається рівнятися на один з найуспішніших відомих інтернет-магазинів, що пропонує рішення для віддалено керованої електронної комерції, Shopify. У компанії спостерігалося зростання на 38% споживачів, проти аналогічного періоду тогоріч, що купують у компаній, що використовують її рішення.

Можливо, потенціал віддалено керованої електронної комерції найкраще ілюструється тим фактом, що Amazon інвестує у віддалено керовану торгівлю, зокрема, купуючи Selz. Австралійська платформа віддалено керованої електронної комерції допомагає малим підприємствам створювати канали продажів аналогічно тому, як працює Shopify.

Угоди злиття на ринку Amazon

Ще однією рушійною тенденцією злиття і поглинань в електронній комерції є компанії з придбання, що орієнтуються на угодах злиття продавців Amazon. Бізнес-модель передбачає викуп і масштабування продавців, які вже успішно працюють на Amazon. Це частково досягається за рахунок синергії з метою економії коштів, використання можливостей аналізу даних і інтеграції уроків у масштабах всієї екосистеми придбаних продавців Amazon з метою збільшення продажів і прибутковості.

З 2017 року на сторонніх продавців припадає більше половини валового продажу товарів Amazon, а екосистема сторонніх торговельних майданчиків платформи приносить від 25 до 39 мільярдів доларів США прибутку 2020 року, що робить їх головними цілями для компаній, здатних масштабувати свою діяльність. Часто покупець може знизити ціну товару через наявність можливості купувати акції оптом.

Дані, графік: BDO Global

Агрегатори E-commerce, як часто називають сторони, які купують, виявляють інтерес до інвестиційних банків, венчурних фірм і магазинів з прямими інвестиціями. Thrasio — одна з найбільших компаній в галузі, недавно оголосила, що привернула ще 750 мільйонів доларів США. Нині вона придбала близько 100 продавців Amazon.

Конкуренція на ринку Amazon загострюється, і майже щомісяця з'являються нові учасники. Інші приклади залучення фінансування містять початкові інвестиції SellerX у розмірі 118 мільйонів доларів США. Залучений капітал буде спрямований на купівлю і розвиток бізнесу на ринку Amazon. До кінця лютого 2021 року агрегатори електронної комерції залучили загалом 2,3 2,4 мільярда доларів США. З тих пір активність характеризувалася все більшою швидкістю. Thrasio залучила ще 100 мільйонів доларів США, Razor — 400 мільйонів доларів США, Heyday — 70 мільйонів доларів США, Berlin Brands — 240 мільйонів доларів США і Perch — 775 мільйонів доларів США. У сукупності агрегатори ринку залучили близько 2,4 мільярда доларів США тільки з березня по травень цього року.

З огляду на швидкість фінансування і зростання ринку роздрібних технологій і технологій електронної комерції, ми очікуємо, що активність щодо злиття і поглинань буде збільшуватись. Одночасно посилення конкуренції стане чинником підвищення важливості своєчасних, детальних і ефективних переговорів про угоди, включно з такими сферами як due diligence і структурування угод і податків. Ці сфери мають бути в центрі уваги як продавців, так і покупців з метою забезпечення оптимальних результатів угод щодо злиття і поглинань.

 

Джерело BDO Global