Прогнози технологічної промислової групи BDO на 2023 рік

На тлі бурхливого року технологічні компанії стикаються з низкою нових тисків. У 2023 році технологічна галузь має бути готова до мінливого середовища злиття та поглинань (M&A), оскільки укладання угод, ймовірно, зіграє незначну роль у стимулюванні зростання. Дуже ймовірно, що цей рік започаткує хвилю технологічних стартапів, орієнтованих на грошовий потік, а не на менталітет «зростання за будь-яку ціну». Крім того, широкомасштабні звільнення в галузі та підвищена увага до корпоративного управління змусять керівників технологічних компаній — як на рівні стартапів, так і в усталених організаціях — опинитися під пильним наглядом. 

Ці та інші фактори створюють передумову для напруженого року в технологічній галузі, де будуть формуватися нові пріоритети, такі як конфіденційність даних, антимонопольне дотримання вимог і підвищення очікувань споживачів. 

Насамперед, технологічним командам потрібно буде створити стійкість. Уповільнення ринку має дати керівникам компаній час для оцінки внутрішньої практики та стратегічного планування. Зрештою, ми очікуємо, що, незважаючи на економічні перешкоди, технологічна галузь зможе відгукнутися на виклик. 

Розглянемо сім тенденцій, які ми очікуємо сформувати в 2023 році:

1. Угоди M&A будуть підживлюватися рекордною кількістю перетворень у приватну власність

У 2023 році ми побачимо, що M&A активність отримає поштовх завдяки збільшенню кількості перетворень державних компаній, які стають приватними. Ці угоди M&A будуть підживлюватися загальним зниженням оцінки.

Протягом майже всього 2022 року компанії прямих інвестицій були зацікавлені в тому, щоб отримати приватну допомогу. Ми очікуємо, що це залишиться незмінним у 2023 році, оскільки низькі оцінки вартості компаній дозволяють приватним фірмам переманювати технологічні компанії, обходячи публічні ринки. 

Протягом першого півріччя 2022 року фірми прямих інвестицій витратили приблизно 227 мільярдів доларів США на приватні угоди у всьому світі,  що є рекордно високим показником. Це було зростання на 39% у порівнянні з минулим роком за такий же період часу. Оскільки державні компанії продовжують стикатися з економічними перешкодами, зокрема широкомасштабні звільнення в технологічному секторі, то задоволення очікувань щодо прибутків, ймовірно, залишатиметься складним завданням. Корпорації, котрі мають слабкі позиції на фондовому ринку, будуть головними цілями для зацікавлених спонсорів ПІ, які хочуть укласти угоду. 

Крім того, зважаючи на таку динаміку, ми очікуємо, що угоди M&A, найімовірніше, будуть укладатися за акції, а не за грошові кошти, принаймні на початку 2023 року.

2. У США відбудеться бум оншорингу у виробництві напівпровідників

Закон CHIPS for America та фінансування, яке він надає, стане вкрай необхідним стимулом для виробників мікросхем, щоб повернути виробництво до США. Якщо Закон CHIPS буде успішним, то ми також зможемо спостерігати додаткові ініціативи фінансування від федерального уряду в найближчі роки, які ще більше підтримають вітчизняне виробництво мікросхем. 

Хоча дефіцит мікросхем не буде повністю усунуто у 2023 році, ми спостерігатимемо деяке зниження тиску адже виробники будуть досягати успіхів. Компанії зосередяться на будівництві нових заводів з виробництва напівпровідників всередині країни і/або розміщенні заводів з виробництва мікросхем за межами Китаю в інших місцях, наприклад у Південній Кореї. Фірма Micron прийняла рішення інвестувати 100 мільярдів доларів США у будівництво заводів на півночі штату Нью-Йорк, тоді як Intel вже взяла на себе зобов'язання інвестувати 20 мільярдів доларів США у будівництво заводів в Огайо. Розміщення виробництва ближче до місцезнаходження компанії позитивно позначиться на ланцюжках поставок, оскільки технологічні компанії отримають ширший доступ до необхідних матеріалів, що підвищить ефективність процесів.

Водночас США продовжуватимуть посилювати експортний контроль. 

У жовтні 2022 року президент Байден оголосив про рішучі дії, спрямовані на уповільнення передового виробництва напівпровідників у Китаї, заборонивши американським компаніям постачати технології, що потрібні Китаю для виробництва сучасних мікросхем для обробки інформації та пам'яті. Навмисне обмеження доступу Китаю до цього експорту підриває здатність Китаю збурегіти перевагу у виробництві напівпровідникових мікросхем і знижує її потужність для виробництва суперкомп'ютерів та штучного інтелекту. Також ймовірно, що компанії знайдуть обхідні шляхи. Наприклад, виробник чіпів Nvidia вже анонсував продукт-замінник — значно повільніша мікросхема, яку він планує запропонувати клієнтам у Китаї.

3. Можливо, майбутнього великого підприємця саме позбавили можливості працювати

У 2022 році технологічна галузь зазнала масових звільнень. Але під час кризи в галузі зазвичай формуються видатні підприємці, які прагнуть змінити статус-кво. Ми вважаємо, що у 2023 році з'являться нові інноваційні підприємці у 2023 році, які згодом стануть бізнес-лідерами відомих компаній та брендів.

Взяти, наприклад, історію співзасновників Airbnb Брайана Ческі і Джо Геббіа. Пара започаткувала Airbnb у розпал світової фінансової кризи 2008 року, коли вони намагалися платити орендну плату квартири в Сан-Франциско. Щоб «заробити кілька баксів», їм прийшла в голову ідея здати в оренду стороннім людям своє приміщення, обладнане невеликим надувним матрацом. Якщо перенестися у 2022 рік, то вартість ринкової капіталізації Airbnb становить понад 70 мільярдів доларів США. 

Хоча найкращі та найуспішніші стартапи не завжди процвітають під час рецесії, технологічна індустрія, безумовно, демонструє деякі приклади, які підтверджують це твердження. Якщо ми подивимося на дані, то легко помітити, що компаній, які починають працювати в часи економічної стабільності, набагато більше, ніж у нестабільні. За даними PitchBook, починаючи з 2001 року, 95 американських компаній вартістю понад 1 мільярд доларів США (так звані «єдинороги») були засновані в умовах рецесії, на відміну від 757, які були засновані протягом економічної стабільності..

Отже, хоча можна з упевненістю стверджувати, що рецесія не призводить до автоматичного становлення найуспішніших підприємців завтрашнього дня, справедливо також сказати, що важкі часи часто змушують нас виходити із зони комфорту і рухатися в напрямку до інноваційного мислення, подібно до Ческі та Геббіа. Одна компанія, власне, займається цим: Day One Ventures прагне інвестувати в нові стартапи, які «принаймні мають одного засновника, якого нещодавно звільнили з технологічної компанії».

З огляду на рівень звільнень у технологічній галузі, який ми спостерігаємо, ми вважаємо, що існує велика ймовірність того, що десь є засновник, який незабаром буде відповідальним за наступний великий прорив.

 4. Час змінити канал? Зростання кількості потокових сервісів викликає здивування.

Медіа індустрія подолала шлях становлення. У 2023 році ми побачимо, як дедалі більше провайдерів стрімінгових послуг об'єднаються і/або їх придбають для створення пакетних пропозицій. Це не відрізняється від того, що раніше робили кабельні провайдери, надаючи пакети каналів споживачам.

У дещо іронічній трансформації стрімінгові сервіси повторюють старий шлях кабельного телебачення. Коли стрімінгові сервіси вперше з'явилися, а саме Netflix і Hulu, основна ідея полягала в тому, щоб привабити споживачів дорогих кабельних пакетів до провайдерів з низькою щомісячною платою та нульовою (або обмеженою) рекламою. І це спрацювало.

Проте, оскільки все більше споживачів відмовлялись від пакетів кабельного телебачення, великі мережі почали запускати власні підписки на стрімінгове віщання — згадайте Paramount, HBO Max або AMC+. Сьогодні практично кожен кабельний канал або мережа має власну опцію стрімінгового передання і/або підписки, з 200+ стрімінговими сервісами. Для споживачів це занадто багато — споживачів частково або повністю згодні з тим, що існує занадто багато стрімінгових або платформних послуг.

Ми, більш-менш, повертаємося туди, звідки починали, що неодмінно призведе до об'єднання. 2023 рік обіцяє стати роком знакових подій у галузевій боротьбі за стрімінгові сервіси. Ймовірно, вже незабаром об'єднання Disney+ з Hulu може забезпечити до 198 мільйонів передплатників — наочний приклад того, що стрімінгові провайдери можуть отримати, працюючи разом, а не конкуруючи за частку ринку.

Оскільки оголошується більше таких угод — а їх уже кілька — все більше стрімінгових компаній будуть прагнути до об’єднання, сподіваючись, що це допоможе їм отримати більшу частку споживачів у секторі, де конкуренція зростає. 

5. «Менталітет зростання за будь-яку ціну» переживає спад

Менталітет стартапів, які ставлять зростання понад усе, втрачає свої позиції. Цього року ми побачимо технологічні стартапи на пізніх стадіях, які зосереджуватимуться на покращенні грошових потоків та визначатимуть пріоритетів для підвищення стійкості.

Грошовий потік буде основним показником, за яким оцінюватимуть стартапи на пізніх стадіях, замість зростання, яке роками було пріоритетним на всіх етапах життєвого циклу стартапу. Але оскільки багато технологічних компаній намагаються привернути увагу інвесторів і/або підвищити свою вартість, їм потрібно буде стежити за тим, скільки готівки вони витрачають.

У 2023 році стартапам, які прагнуть вийти на IPO або оцінити інші стратегії виходу на ринок, потрібно буде сформувати стійку та стабільну фінансову позицію, особливо після зниження інтересу інвесторів, яке ми спостерігали у 2022 році. Станом на 29 листопада 2022 року було зібрано 7,7 млрд доларів США і проведено лише 70 IPO. 

Хоча засновники завжди мають намагатися балансувати між зростанням і досягненням чистого грошового потоку, традиційно це було важким завданням, оскільки зростання доходів з місяця в місяць часто є пріоритетним завданням. Однак, щоб досягти успіху в умовах нинішніх економічних труднощів і отримати додаткове фінансування, вийти на біржу або стати привабливою метою для придбання, необхідно буде змінити пріоритети, принаймні на наступні 12 місяців. За даними CrunchBase News, у третьому кварталі 2022 року венчурне фінансування склало 81 мільярд доларів США, що на 53% менше, ніж торік. Ми спостерігатимемо, як дедалі більше технологічних компаній надаватимуть пріоритет показникам грошових потоків, ефективності, стійкості та розширенню діяльності, а не «пріоритету зростання насамперерд».

6. Поєднання регуляторних норм: конфіденційність даних та антимонопольне законодавство будуть взаємопов'язані.

Питання конфіденційності даних технологічної індустрії, особливо Big Tech, все частіше розглядаються через призму захисту конкуренції. Злиття технологічних компаній буде ретельно перевірятися не тільки на предмет дотримання традиційного антимонопольного законодавства, але й на предмет того, скільки даних споживачів буде об'єднано в результаті злиття.

FTC, зокрема, натякнула на нові правила, які стосуються цього питання. Президент Байден також підписав наказ, який посилює зв'язок між ними, закликаючи FTC оприлюднити більше нормативних положень щодо «взаємозв'язків між владою технологічних компаній та особистою інформацією, яку вони збирають».

П'ять компаній, які традиційно вважаються гігантами Big Tech, збирають разом 261 одиницю даних про кожного користувача. І це лише Big Tech — тут не враховується величезна кількість одиниць даних, зібраних про споживачів практично в кожному застосунку чи платформі, яку вони використовують. Чим більше даних генерує кожен споживач з кожним завантаженням застосунку чи кліком, тим більший доступ до них отримують компанії, що займаються інформаційними технологіями. Ми можемо почати розуміти як технологічні M&A здатні забезпечити антиконкурентну поведінку, залежно від розміру та обсягу угоди.

У 2023 році ми, безумовно, спостерігатимемо посилення дискусій та запропонованих нормативних актів щодо цього питання. Технологічні компанії, як великі, так і малі, мають враховувати, як об'єднані дані можуть виглядати для антимонопольних регуляторів — враховуйте це на етапі due diligence M&A. Способи, якими технологічні компанії захищають і використовують дані клієнтів, будуть контролюватись, особливо коли, технологічні організації шукатимуть нові способи монетизації даних — ще одна тенденція, яку, на нашу думку, галузь спостерігатиме впродовж 2023 року.

Технологічні компанії оцінять способи належного використання даних для отримання прибутку, наприклад, використовувати дані для маркетингових стратегій або продавати їх для створення додаткових джерел доходу.

7. Корпоративне управління перебуває в центрі уваги.

Цього року керівники технологічних компаній зіткнуться зі зростаючим тиском, який вимагає надати пріоритет корпоративному управлінню «G» у практиці охорони довкілля, соціальної сфери та управління (ESG). На тлі закликів зацікавлених сторін та клієнтів до технологічних компаній продемонструвати прогрес у виконанні зобов'язань щодо ESG, керівники будуть змушені розробити структурованіші та прозоріші системи управління для зниження репутаційних ризиків.

Зацікавлені сторони все більше зосереджуватимуться на протоколах та практиках корпоративного управління, які можуть містити те, як дії керівника впливають на відносини з радою директорів, залучення робочої сили, структури винагород керівників та управління репутаційними ризиками. У той час як вимірювання та поліпшення зовнішніх чинників довкілля залишатимуться першорядними, ми очікуємо, що в 2023 році «G» приверне до себе такий самий рівень уваги. Політики, які слід враховувати: кодекси етики, процеси кадрового діловодства та моніторингу, а також розкриття інформації про потенційні конфлікти інтересів та пом'якшення їхніх наслідків.

Інвестори у сфері  технологій уважно стежать за практиками ESG — згідно з Harvard Business Review, приблизно 30 трильйонів доларів США у професійно керованих активах вже підпадають під критерії ESG. Крім того, згідно з опитуванням BDO навесні 2022 року Private Capital Pulse Survey, 94% менеджерів фондів прямих інвестицій висловили думку, що їхні партнери з обмеженою відповідальністю хочуть, щоб вони додали критерії ESG у свої інвестиційні стратегії.

Ми вважаємо, що принаймні одна технологічна компанія почне порушувати правила корпоративного управління, і зіткнеться із серйозними наслідками за ці порушення ESG через посилення контролю, під який потрапляють керівники технологічних компаній.


Джерело: BDO USA