• Особливості кадрового обліку / трудових відносин в умовах воєнного часу
Публікація:

Особливості кадрового обліку / трудових відносин в умовах воєнного часу

15 квітня 2022

Від початку запровадження воєнного стану на території нашої держави, чимала кількість українців була змушена або тимчасово призупинити роботу, або й зовсім залишилася без неї, особливо в тих містах і селах України де активно ведуться бойові дії.

Пропонуємо ознайомитися, разом з фахівцями з питань розрахунку заробітної плати та кадрового адміністрування BDO в Україні, з підсумком останніх змін до трудового законодавства у зв’язку з введенням дії воєнного стану, передбачених Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ (далі — Закон № 2136):

  • роботодавцям дозволяється укладати строкові трудові договори з новими працівниками на період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника;
  • на період дії воєнного стану роботодавець може без його згоди перевести працівника на іншу роботу, не зазначену в трудовому договорі (крім переведення на роботу в іншу місцевість, де тривають активні бойові дії);
  • роботодавець може звільнити працівника під час тимчасової непрацездатності або відпустки (крім відпустки по вагітності та пологах і догляду за дитиною) з першого дня після закінчення непрацездатності чи відпустки;
  • працівник може розірвати трудовий договір за власною ініціативою без попередження за два тижні;
  • можливе збільшення норми робочого часу під час воєнного стану до 60 годин на тиждень, а для працівників зі скороченим робочим часом — до 50 годин на тиждень. Час початку і закінчення щоденної роботи визначає роботодавець;
  • тривалість щотижневих безперервних вихідних можна скоротити до 24 годин;
  • у разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати через військові дії, термін виплати може бути відкладений до відновлення діяльності підприємства;
  • у період дії воєнного стану святкових днів не передбачено;
  • у період дії воєнного стану роботодавець за бажанням працівника може надати відпустку без збереження заробітної плати без обмежень;
  • можливе припинення дії трудового договору, що не тягне за собою припинення трудових відносин.

У багатьох роботодавців і працівників кадрових відділів, напевне, виникає запитання, а як же продовжувати вести кадровий облік в умовах дії воєнного стану.

 

Вам також може бути цікаво: Оподаткування під час воєнного стану

 

Відповідно до коментарів Державної служби з питань праці та Міністерства економіки України, необхідно звернути увагу на наступні аспекти ведення кадрового діловодства в період дії воєнного стану:

  1. Компанія має самостійно визначити порядок роботи відділу кадрів, а також перелік кадрової документації, яку необхідно оформляти під час дії воєнного стану. Ми рекомендуємо приділити увагу на продовженні ведення кадрових документів, які є обов’язковими, зокрема це штатний розклад, табель обліку робочого часу, накази з особового складу, особові картки П-2.
  2. З метою дотримання прав працівників обов’язковою вимогою до роботодавця є ведення достовірного обліку виконаної працівником роботи та витрат на оплату праці.

 

Публікація на тему оподаткування: Новини у сфері непрямих податків Випуск 1/2022 — січень 2022 рік

 

Вважаємо доцільним внести відповідні доповнення до інструкції з кадрового діловодства компанії (якщо вона є), зокрема, визначити, які кадрові документи обов’язково мають продовжувати оформлювати, а які можуть зачекати, а також передбачити порядок здійснення комунікації працівників з роботодавцем у частині подання заяв роботодавцю та ознайомлення з кадровими документами.

 

Варто також зазначити, що всіх нас очікує ще одна трудова реформа № 2 під час війни: у Верховній Раді 05.04.2022 був зареєстрований новий законопроєкт. Але про це детальніше повідомимо після прийняття відповідного закону.